
Jak wszystkie jednoślady, również polskie mają swoją historię oraz fanów. Twórcą pierwszego motocykla w Polsce był inżynier Tadeusz Rudawski. W 1932 roku w Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie skonstruował motocykl o nazwie „Sokół”. W 1936 roku „Sokół” ewoluował do dwusuwowego „SHL”, którego konstruktorem był R. Ekielski. Następnym produktem Ekielskiego był motocykl „Orlę”, jednak z braku dofinansowania został wyprodukowany tylko w jednym egzemplarzu. W okresie przedwojennym powstało 300 egzemplarzy motocyklu „SHL”. W 1951 roku na rynku ponownie pojawił się motocykl „SHL” z inną nazwą –„SHL 125”. Mimo że zmieniła się nazwa, to konstrukcja pozostała bez zmian. Z biegiem czasu zmieniono nazwę z SHL na W-F-M. Razem z nazwą zmienił się wygląd motocykla. Wprowadzono pojedynczą, zamknięta ramę z rur stalowych, która czyniła jednoślad awangardowym jak na owe czasy. Motocykl ten skonstruowany przez Jana Ignatowicza, Jerzego Jankowskiego i Krzysztofa Bruna miał zasadnicza zaletę – był tani i prosty w produkcji. Kolejnym niezapomnianym motocyklem była WSKa produkowana w latach 1955-1985 przez Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego.
Najpopularniejszym jednak Polskim motocyklem był bezapelacyjnie produkowany w Szczecinie Junak. Junak był naszym „towarem” eksportowym. Z polskich szos wyjechał do Węgier, Bułgarii, Mongolii, Turcji, Wenezueli, USA oraz na Kubę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz